Voor deze SLS-Classic 2012 had het bestuur hoog ingezet; de jubileumeditie moest een ’feest’ worden. De doelen blijven dezelfde, immers de naam dwingt daar toe: van Scheveningen naar Luxemburg en weer terug naar Scheveningen, alleen, de te kiezen route verschilt per jaar.

Het mooie van zo’n betrekkelijk korte afstand zijn de te doorkruisen totaal verschillende landschappen, met ieder zijn eigen kenmerkende decor. ‘Beneluxer’ kan het bijna niet: Zeeland, West Brabant, Vlaams-Brabant, de Ardennen, les Ardennes-Champenoise in Frankrijk, de zo eigen, èn aardige, sfeer van het Luxemburgse, ruw en glooiend, hard en vriendelijk tegelijk, via bossen, langs rotswanden naar weidse heuvellandschappen, de Kempen en last but not least het Hollandse rivieren- en polderlandschap tot in De Biesbosch. En dat alles bekroond met een finish op de Scheveningse boulevard waar de haring de keel in glijdt en het bier rijkelijk vloeit: kortom feest, …een jubelfeest.

Het kader

Het oermodel: de SLS uit 1952 verdween in 1976 van het toneel om in 1993 te herrijzen als de SLS-Classic. Ontstaan in 1952 als Nederlands eerste regelmatigheidsrally. Maar dan wel heen en terug in 24 uur; dat waren nog eens tijden. Door de jaren heen sierde de SLS de internationale rallykalender tot 1976, waarna door vele oorzaken, waaronder economische en juridische, het idee was leeggebloed.

In 1993 werd de SLS nieuw leven ingeblazen onder de naam SLS-Classic, en behield met trots haar claim op ‘Regularity’, een regelmatigheidsrit, een technisch moeilijke rit die je met verstand moet rijden in plaats van zo hard mogelijk te gaan. Om dit aspect van ‘verstandig’ rijden te onderstrepen, werd aan het regelmatigheidsprincipe het navigeren toegevoegd. En dát vereist kunde, inzicht en ervaring, maar trekt de kansen van eenieder gelijk.

Het kaartlezen geschiedt op materiaal van verschillende uitgevers met een schaal 1:50.000 en 1:100.000 waardoor de kaarten telkens anders ’ogen’. De verbindingsroutes worden veelal met zogeheten Bol-Pijlafstanden afgelegd om ‘rust’ te brengen tussen de moeilijker secties.

De SLS-Classic heeft de FIVA-A Status en dingt mee in het KNAF Open Nederlands Rally-kampioenschap. De rally wordt verreden conform het KNAF-reglement voor historische rally’s en regelmatigheidsritten onder auspiciën van de FIA/FIVA, en wordt ter plekke gecontroleerd door een internationaal waarnemersteam van de FIVA dat de gehele rally meerijdt. Een bijzonder reglement wordt vooraf gepubliceerd.