Let op: Start in Luxemburg


Let op: zoals reeds meermaals gecommuniceerd start de SLS dit jaar in Luxemburg.

 

Voorpret

Tijdens de technische keuring en documentencontrole was het bij het Louwman Museum een drukte van belang. We noteerden enkele quotes van deelnemers, officials en museumbezoekers.

Hanja Jonker en Paul Hooiveld waren de avond tevoren al naar Den Haag gekomen. Hanja: “Dan hoefden we vandaag niet zo vroeg op. Maar het was meer een smoes om lekker naar Jazz in de Gracht te gaan!”

Fleur den Dulk en Sijmen Verveer zijn er ook weer met hun Fiat Dino. Fleur: “De bak van de Dino is twee keer uit elkaar geweest. Het was leuk dat we de vorige keer, nadat de Dino ermee ophield, de rally konden vervolgen in de gepimpte SLS-smart van Hans Schouten, maar die auto gaat nu niet mee. Nu gaan we op eigen kracht de finish halen!”

Een museum bezoekend Engels koppel: “We waren in Museum Voorlinden en daar bevalen ze ons met klem aan ook het Louwman te bezoeken. En nu zien we niet alleen binnen de mooiste auto’s, maar ook buiten nog een keur aan klassiekers. We vallen met onze neus in de boter!”

Bij de technische keuring zijn de diverse keurmeesters hard aan het werk. De meeste auto’s komen er fluitend door, maar er zijn toch wel een paar probleemgevalletjes. Michiel Schuitemaker: “Ik zie versleten remblokken, uitgedroogde slangen en speling op de wielophanging.” Jan Tinga vult aan: “Je merkt dat bij auto’s waarvoor de APK niet meer verplicht is (die van voor 1960, red.) toch wel problemen ontstaan. Stuurspelingen, bijvoorbeeld.”

Paul Neeskens doet de geluidsmetingen. “De Healey’s en Porsches zijn de rumoerigste. Maar ze blijven wel binnen de norm. De kroon werd gespannen door een Volkswagen Kever, die ik slechts op het nippertje kon goedkeuren.” Dan krijgen de mannen een Mercedes-Benz met wel heel weinig profiel op de achterbanden. Maar hoe meet je nou de profieldiepte? Paul heeft daarvoor de ultieme tip: “Ik laat altijd een van mijn vingernagels groeien tot een lengte van 1,6 mm. Past die er helemaal in, dan is het goed. En anders: afkeuren!”

Uitzetters Peter Rovers en Bart den Hartog zijn afgelopen week nog een dag naar de Ardennen geweest om een deels nieuwe route te maken. Peter: “Dat was nodig in verband met het niet krijgen van vergunningen. Dan kunnen we de deelnemers wel een stuk neutraal over provinciale wegen sturen, maar dat willen we niet. Dan maar liever wat extra werk!”

De avondetappe voor de Expertklasse valt een dag later dan gebruikelijk. Dag 2 eindigt in Brussel en daar zijn maar weinig mogelijkheden. De volgende avond in de buurt van Antwerpen kan er veel meer. Bart: “Ik zet nu voor het eerst de avondetappe uit. We gaan naar Zeeuws-Vlaanderen en tikken zelfs Cadzand aan. Veel prachtige landweggetjes, waarvan sommige onverhard. Maar wees gerust, want die zijn zelfs beter dan een aantal asfaltwegen in Zuid-België!”

Tekst Fred Hak | Foto’s Niko Bloemendal, Fred Hak