SLS in gesprek met Hans Schouten
Het organiseren van een groot evenement als de SLS Classic kost, naast veel tijd, ook een hoop geld. Dat komt deels van de deelnemers, maar de sponsors leveren ook een belangrijke bijdrage. Een win-winsituatie, een voortreffelijk georganiseerde en prima verzorgde rally voor de deelnemers en voor de sponsors veel belangstelling voor hun product. Binnen het SLS Classicbestuur heeft Hans Schouten de sponsoring in zijn portefeuille.
Hoe ben je bij de SLS betrokken geraakt?
“Het moet rond 2000 zijn geweest dat ik mijn eerste historische rally reed. Niet toevallig was dat de SLS, want een beetje Hagenaar moet daaraan meedoen. Vervolgens kwam na een paar jaar de vraag of ik voorzitter van de stichting SLS Classic wilde worden. Als inwoner van Den Haag, ondernemer en iemand met veel contacten in de regio kon ik eigenlijk geen nee zeggen. En het organiseren is net zo leuk als zelf deelnemen! Na een jaar of acht vond ik het tijd voor vernieuwing en heb ik Cees de Jong gevraagd als voorzitter. Ik fungeer een beetje als sparringpartner voor Cees en verder heb ik me binnen het bestuur vervolgens gestort op het werven en onderhouden van sponsors.”
Is dat geen heidense klus?
“Ja en nee. Er gaat veel tijd in zitten, maar de meeste van onze sponsors zijn dat al heel lang. En af en toe komt er een nieuwe bij. Bij de SLS is de sponsor meer dan alleen maar een geldschieter. Ten eerste moeten ze bij ons passen en er net zoveel plezier in hebben als onze deelnemers. Ze krijgen voorinformatie, worden op de hoogte gebracht van veranderingen en daarmee echt betrokken bij het spelletje. Ik zie het als een uitdaging een soort huwelijk aan te gaan met een sponsor. Ik kan ze ook duidelijk maken dat wij (en zij dus ook) met de publiciteit rondom de rally, met het programmaboek en tijdens de rally zelf meer dan 10.000 contactmomenten hebben. Veel deelnemers, maar ook hun achterban, zijn potentiële klanten voor de sponsor.”
Wat is er zo leuk aan je functie?
“Ik ben van huis uit organisator. Het coachen van mensen, het mee op poten zetten van nieuwe ondernemingen is mijn lust en mijn leven. Mijn levensmotto is dit: tot je 25ste studeren, de volgende 25 jaar hard werken en geld verdienen en vervolgens 25 jaar je kennis overdragen. Ik zit nu in die derde fase. Het steunen van nieuwe initiatieven kan ik me financieel permitteren en het geeft veel lol. Je krijgt er ook heel veel voor terug. Dat is bij de SLS ook zo. Ieder bestuurslid is effectief minstens vier weken per jaar kwijt aan de organisatie, de voorzitter misschien wel zes weken. Maar het plezier dat dat oplevert, de contacten die je opdoet, de lol onderling en de enthousiaste reacties van de deelnemers maken dat meer dan waard.”
Die sponsors heb je van tevoren binnengehaald. Betekent dat dat je tijdens het evenement niets te doen hebt?
“Integendeel! Vrijwel al onze sponsors zijn ook deelnemer, dus tijdens de SLS heb ik alle gelegenheid de contacten met hen te onderhouden. En dat werkt! Veel van onze sponsors steunen ons al jaren, ze zijn net zo enthousiast als wij. Een voorbeeld: voor onze oudste sponsor BMW wilden we een paar jaar terug iets extra’s doen. We hebben toen door de Engelse kunstenaar Paul Smith een schilderij laten maken. Ik kende hem al langer, hij had voor mij al een keer een prachtig doek geschilderd met enkele bijzondere auto’s erop, waar mijn hele familie bewonderend naar staat te kijken. We bezorgden hem een groot aantal foto’s van allerlei deelnemende BMW’s en hij maakte aan de hand daarvan een schitterend, levensecht schilderij van de startboog in Scheveningen met diverse BMW’s erop. Terwijl hij nog nooit in Scheveningen was geweest! Het heeft een trotse plaats gekregen in de afleverruimte van BMW Den Haag.”
Over Hans
Hans is een rasondernemer die zijn sporen verdiend heeft in het vastgoed. Toen hij een aantal jaren geleden ophield met werken, heeft hij precies drie weken niets gedaan. Vervolgens begon het weer te kriebelen. Hij houdt zich nu vooral bezig met het coachen van mensen en het ondersteunen van nieuwe initiatieven. Hij heeft de gave om mensen enthousiast te maken voor datgene wat ze willen bereiken. “Je moet eruit halen wat erin zit,” aldus Hans. Een voorbeeld: er blijkt een markt te zijn voor oude merken. Zo heeft hij het verdwenen merk Ranja (dat kennen de ouderen onder ons nog als aanmaaklimonade) gekocht en nieuw leven ingeblazen. Het staat nu weer in de schappen! En hij nam samen met een vriend een wijnveiling in België over. En passant kochten ze ook maar even een oude zeemanskerk in Antwerpen, verbouwden die tot wijnopslag, waarna het bedrijf (veilingsylvies.be) uitgroeide tot grootste wijnveiling van Europa!
Tekst: Fred Hak