De Olympische Spelen in Rio lopen op hun eindje. Jammer eigenlijk dat autosport nog nooit een Olympisch onderdeel is geweest. Volgens mij hebben ze daar in het achterland heel leuke rallyweggetjes! Maar niet getreurd, want over anderhalve week is er weer vier dagen topsport te beleven in de SLS Classic. Met, op zeker, drie keer goud, drie keer zilver en drie keer brons voor Nederlandse deelnemers.
Bij de aftrap gisteren bij het Louwman Museum was het in ieder geval een gezellige boel. Het gros van de equipes meldde zich bij de technische keuring, waar sommigen nog wat aanwijzingen kregen om de auto echt honderd procent rallyproof te maken. Ook bij de daaropvolgende geluidscontrole viel een enkeling door de mand – Paul Neeskens mat bij een Porsche 102 dBA, waar 95 dBA het toegestane maximum is. Werk aan de winkel voor deze equipe, dus!
Tussen alle auto’s viel er één speciaal op: een BMW 2000 automaat. Hans Schouten daarover: “Daarmee gaat Gerard de Nooij rijden. We hebben hem uitgenodigd via de Bart de Graaff Foundation. Vanwege zijn dwarslaesie heeft hij een automaat nodig. Deze auto vonden we bij een BMW-dealer in Oss. We hebben de gas- en rembediening laten ombouwen naar het stuur, en de carrosserie wat opgefleurd met een fraaie bestickering.”
Na de technische controle was het tijd voor de documentencontrole en het uitdelen van alle rallyspullen. Startschilden, portiernummers, polo’s, polsbandjes en het schitterende, jaarlijks dikker wordende programmaboek. Plus wat leuke cadeautjes van de sponsors.
Bij sommige rally’s gaan de deelnemers na het afhandelen van de plichtplegingen snel huiswaarts, zo niet bij de SLS. Het leek wel een reünie! Natuurlijk konden de Politieporsches bewonderd worden in het Louwman, maar er was ook tijd om gezellig bij te kletsen met alle rallyvrienden. Met Koen Bender bijvoorbeeld, die zonder auto gekomen was. “De MGA staat nog in Engeland, er wordt een nieuwe motor ingebouwd.” Of met Jan-Peter Zijl, die normaal met zijn vrouw Yolanda hoog in de Expertklasse bivakkeert. “Voor mij is het jammer dat Yolanda in de organisatie zit. Maar ik rijd nu met mijn goede vriend Job van Heck in de Tourklasse. Dat wordt heel relaxt voor mij…” Harry Dekker meldde zich met zijn kort geleden opgebouwde Ford Escort, die net zo stralend glom als zijn eigen schedel. “Ik heb hem laten poetsen, maar verwacht niet dat hij net zo schoon aan de finish komt…” Peter Rovers tenslotte vertelde dat bij een laatste controle van de route alle puntjes op de i gezet zijn. “We hebben vrijwel niets hoeven aan te passen, alleen voor een paar weggetjes in Duitsland kregen we uiteindelijk geen vergunning. Daar is de route iets gewijzigd, maar de uitdaging is er niet minder om!”
Laat maar komen, die uitdaging! Tot volgende week in Spa!
Tekst: Fred Hak
Foto’s: Niko Bloemendal