Let op: Start in Luxemburg


Let op: zoals reeds meermaals gecommuniceerd start de SLS dit jaar in Luxemburg.

 

Deelnemen aan de SLS? Doen!

Ook als beginnend Tourklasser hoef je er niet voor terug te schrikken als je aan de SLS Classic mee wilt doen. Dat blijkt wel uit de ervaringen van Jan Willem en Wil de Looze, die in 2014 hun debuut maakten.

Met hun Jaguar E-Type klasseerden zij zich toch maar mooi als 27e in een veld van 38 Tourklassers. En dat voor hun eerste meerdaagse rally! “We hebben er geen seconde spijt van gehad”, zegt Wil. “Een uitstekende organisatie, spanning, avontuur en gezelligheid. Wat wil je nog meer? Het ging steeds een stukje beter, want je leert per dag. En je beleeft het avontuur samen.”

Van puzzelritjes tot SLS
De liefde voor klassiekers zat er bij Jan Willem en Wil al vroeg in. Jan Willem: “Toen ik op de middelbare school zat, was ik al geabonneerd op Classic Car en Autovisie. Ik sleutelde toen al aan Kevers. Mijn eerste klassieker was een MGA, die ik zelf opgeknapt heb.” Wil: “Ik ging vroeger met mijn vader al kijken naar de finish van de Tulpenrallye in Noordwijk, we gingen naar de races in Zandvoort, ik was fan van Carel Godin de Beaufort!”

Vanaf het moment dat de Jaguar E-Type in de garage stond, bezochten ze Oldtimerdagen in de omgeving en reden ze puzzelritjes. Maar daar vonden ze geen uitdaging in…nee, rally’s moesten het worden. Vanaf toen ging het snel: een kaartleescursus van de DHRC, een oefenritje van diezelfde club en vervolgens de ROZ Classic. Wil: “De ROZ was verdraaid lastig, maar we deden wel ervaring op. Meten is veel belangrijker dan je denkt, je moet niet te lang intekenen en een goede loep is ook best handig. We hebben thuis geoefend met het maken van droogritten, een kaartleesbak met loep en verlichting aangeschaft, en de E-type voorzien van twee breedstralers.”

“En het smaakte naar meer”, vult Jan Willem aan. “Toen we vorig jaar samen de finish van de Tulpenrallye bezochten wisten we het: we wilden een meerdaagse rally rijden. Dan kom je vanzelfsprekend bij de SLS terecht. Die heeft een uitstekende naam en hier in de regio (ze wonen vlak bij Scheveningen, red.) is hij al helemaal bekend. Bovendien bieden ze voor beginners een voorbereidingscursus aan en dat sprak ons heel erg aan.”

Cursus voor Tourklassers
Als absolute leken schreven ze natuurlijk ook in voor die voorbereidingscursus voor de Tourklassers. Wil: “Ik voelde een enorme druk voorafgaand aan de SLS, maar die wist Yolanda Zijl tijdens haar cursus al een beetje weg te nemen. Wat hebben we daar veel van opgestoken! Zij legt op een heel duidelijke manier uit wat je in de voorbereiding allemaal kan doen, welke hulpmiddelen je nodig hebt en hoe de kaartleessytemen eruit zien. Ik raad iedere beginnende equipe aan zo’n cursus te volgen. Of het nou de specifiek op de SLS gerichte training is, of een algemene, via www.bolletjepijl.nl kom je altijd beslagen ten ijs. Het zelfvertrouwen komt dan snel.”

Warm bad
“De SLS zelf voelde aan als een warm bad. Wat een goed geoliede en vriendelijke organisatie! Wat een aardige controleurs onderweg! En wat een prachtige routes! En gaat alles een keer niet van een leien dakje, dan is daar altijd nog Yolanda Zijl als contactpersoon voor de Tourklassers. Op elk moment van het evenement kun je je vragen bij haar kwijt. Als aankomend Tourklasser ben je er heel blij mee dat er goed voor je gezorgd wordt! Een ander groot pluspunt van de SLS vinden wij de gezelligheid, want daar gaan we ook voor. Je zit ’s avonds allemaal bij elkaar en legt dan snel contact. Je bevindt je immers tussen allemaal mensen met dezelfde hobby. Iedereen zat regelmatig op de SLS-app op de smartphone te kijken. Een vondst! Zo kun je razendsnel bijhouden hoe je het er die dag hebt afgebracht en welke positie je in het klassement inneemt. Ik vind het vooral knap van de organisatie dat ze zo’n goede balans weten te vinden tussen de uitdaging van de route enerzijds, en de saamhorigheid onder de deelnemers anderzijds.”

Tips voor beginners
“Schrijf je vooral in voor de cursus vooraf, daar leer je ontzettend veel. Zorg dat je auto betrouwbaar is en dat je extra spullen in orde zijn; tripmaster, klokje, stopwatch zijn een must. Plus diverse schaallineaaltjes en een loep. Een kompas is handig. Een rolbeugel in de auto, helmen en sportstoelen heb je niet direct nodig als beginner. Vind je, eenmaal onderweg, weinig controles? Blijf niet eeuwig zoeken, sla desnoods een stuk route over, en zorg ervoor dat je in ieder geval binnen je tijdschema blijft. Wij genieten er vooral van dat we sámen de uitdaging aangaan. De voldoening als we een controlebordje vinden, dat heel gemeen achter een driehoekje staat opgesteld. Intekenen doen we ook met zijn tweeën, en Jan Willem heeft een loep op zijn schoot liggen als hij even snel een kaartsituatie wil bekijken. En hoe druk ik ook met mijn neus in de kaart zit, af en toe roept hij dat ik toch echt even naar buiten moet kijken omdat het uitzicht zo prachtig is.”

Als ze zo over hun belevenissen vertellen, komt het enthousiasme weer volop terug. Wil heeft na de SLS zeker nog drie dagen stuiterend rondgelopen, voordat haar adrenalinepeil weer een beetje gezakt was. Voel je je aangesproken door de belevenissen van Jan Willem en Wil? Schrijf dan snel in voor de SLS Classic 2015!

 

Met dank aan: Wil en Jan Willem de Looze
Tekst: Fred Hak