Route nagereden

Nog voor de Tulpenrallye is de gehele route voor de 60e SLS Classic nagereden door het organisatieteam. Peter en Yolanda reden de eerste drie dagen de Expertklasse als “echte deelnemers”, dus zonder voorkennis van de door Bart en Remco uitgezette trajecten. Bart en Remco gingen samen op pad als slot op de deur voor de laatste details, terwijl Cees en Simon zich vermaakten met de Tourklasse. Op de vierde dag hebben Peter en Bart van plaats gewisseld, zodat Bart en Yolanda als niets vermoedende deelnemers de door Peter uitgezette etappe konden rijden.

Het idee is dat de jubileum-SLS een optelsom is van mooie routes & locaties uit de afgelopen vele jaren. En we vinden zelf dat dit is gelukt! We starten met een gezellige borrel en formele aftrap (inclusief briefing) bij het bekende Alvisse Parc Hotel in Luxemburg, dit keer op dinsdagavond. Daar slapen we dan twee nachten, zodat we op woensdag een prachtige lus door Frankrijk kunnen rijden (waarbij de bagage op de kamer kan blijven liggen). Het was voor ons een zekerheidje dat we zouden lunchen bij l’Abri des Pellerins, midden tussen de vroegere slagvelden in de heuvels rondom Verdun. Bart heeft in het routeboek uitgebreid aandacht voor de indrukwekkende herinneringen aan wat zich daar heeft afgespeeld tijdens de eerste Wereldoorlog.

In alle opzichten is het een mooie eerste dag, die wat Bart betreft eindigt nabij het nieuwe Van der Valk hotel Arlon. Een mooie route door Franse landerijen en vergezichten. Niet heel ingewikkeld, maar om foutloos in Arlon te komen zul je toch echt heel goed moeten opletten. De Expertklasse dineert bij Van der Valk alvorens aan de avondetappe te beginnen. Sport- en Tourklasse deelnemers  rijden hun laatste traject van Arlon terug naar het diner in Alvisse Parc. Dit laatste traject, plus de avondetappe voor de Expert is uitgezet door Remco, die als uitzetter debuteert in het SLS-team.

Dag 2 voert door het wat ons betreft mooiste deel van de Ardennen, vaak dicht rondom de Franse grens. Remco heeft de SLS-balans gevonden met trajecten waarin ruimte genoeg is om lekker door te rijden, maar waar je ook regelmatig met een “scherprechter” geconfronteerd zult worden. We lunchen opnieuw bij een oude bekende: brouwerij Roche-Hautes, met een prachtig uitzicht over de Semois-vallei. In de middag doen we nog even Frankrijk aan en leiden drie afwisselende trajecten tot Charleroi. Een verbindingsetappe brengt ons naar de start van het laatste traject, met tevens de laatste regularity van deze dag: eentje met de handtekening van Remco! In Brussel (Terhulpe) slapen we opnieuw in het in de afgelopen jaren door onze deelnemers zo goed gewaardeerde “La Dolce”.

Dag 3 is weer van de hand van Bart, die er opnieuw in is geslaagd in West-Vlaanderen de mooiste weggetjes te vinden, waarvan een groot deel in de SLS nog nooit gereden is. Peter en Yolanda waren erg enthousiast over de ochtendetappe. Afwisselend, leuke trucjes en lekker doorrijden over heel veel betonbaantjes. Nu maar hopen dat de boeren ons de ruimte (blijven) geven. Na de lunch in een prachtig kasteel gaan we richting Gent. In deze bijzondere SLS mag op de voorlaatste avond een feestje in de fantastische sky-bar van het Van der Valk hotel natuurlijk niet ontbreken. Het terrein in de middagetappe is voor ervaren SLS-ers waarschijnlijk links en rechts bekender, maar de lol is er niet minder om. Leuke trajecten en heerlijk rijden tot onder de rook van Gent.

Hopelijk heb je vrijdagavond in de sky-bar niet teveel gedronken, want over tradities gesproken… In de 60e SLS Classic mag de Slag om Zeeland uiteraard niet ontbreken. We hebben de laatste jaren keer op keer bewezen dat de SLS op de laatste dag gewonnen, en dus ook verloren kan worden. Niet omdat dit een belachelijk moeilijke dag is, maar de ervaring leert dat er dusdanig veel te winnen valt, dat het klassement elk jaar op de laatste dag nog flink opgeschud wordt. Vanuit Gent rijden we eerst een verbindingsetappe naar de start van de eerste regularity in Zeeuws-Vlaanderen. Iedereen wakker! Om de koffiestop, na het verbindingstraject door de Westerscheldetunnel, op Zuid-Beveland foutloos te bereiken zul je van goeden huize moeten komen.

Na de koffiepauze volgt direct de tweede regularity, waarna Peter ervoor gekozen heeft om Noord-Beveland te doorkruisen, om vervolgens via de Oosterscheldekering te kunnen rijden. Een bijzonder kunstwerk in ons eigen land, waar de meeste deelnemers niet vaak zullen komen. Via korte trajecten op Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee komen we bij een prachtige, voor de SLS nieuwe lunchlocatie aan de voet van de Haringvlietsluizen. In tegenstelling tot voorgaande jaren is daar niet de finish van het wedstrijdgedeelte van de SLS.

Na de lunch volgt nog een traject met de nodige uitdaging op Voorne-Putten en brengt een verbindingstraject ons onder de rook van Scheveningen naar de afsluitende regularity van de 60e SLS. Aan de invulling van die regularity wordt nog hard gewerkt, maar alle deelnemers finishen dit jaar in Scheveningen en we hopen dat we dan ook iedereen aan boord houden voor de feestelijke afsluiting die daar in nauwe samenwerking met de familie d’Alba van La Galleria wordt voorbereid. Voldoende drank, geweldig eten en heerlijke muziek om deze 60e editie feestelijk af te sluiten!

Kortom, genoeg om naar uit te kijken. Het narijden heeft ons enthousiasme in elk geval verder vergroot!