De route voor de 55e SLS begint vorm te krijgen en van de uitzetters horen we als gebruikelijk enthousiaste verhalen over de verkenningen. De route in Frankrijk is grotendeels klaar, behalve dan de avondetappe voor de expertklasse. Peter kwam er bij het uitzetten van de route deze week achter dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt. Het plan was om in de omgeving van Lille een deel van de finale van de beroemde wielerkoers Paris – Roubaix in de SLS route op te nemen. Mooie, kleine weggetjes en links en rechts wat bekende kasseistroken meepakken. Dat bleek prima te kunnen. Mits je met een Landrover Defender deelneemt. En laat er nu niet 1 van de 150 SLS-ers zo’n terreinwagen meebrengen. Verkeerd plan dus. Door dus naar het volgende plan, want het komt natuurlijk wel goed met die avondetappe!
40 kilometer per uur
Om toch een beetje een indruk te hebben van wat de we allemaal NIET gaan rijden, bijgaand wat beelden van de Pavé Bernard Hinault en het voor auto’s inmiddels afgesloten Bois de Wallers… Peter vertelde dat hij op de meeste stroken blij was om met een snelheid van niet meer dan 25 km per uur zonder schade het einde te halen. Bedenk dat de wielrenners hier overheen razen met ruim 40 kilometer per uur. Op de fiets…. En voor de goede orde, zo liggen er vele, vele tientallen kilometers in de omgeving…
Tenslotte ook een beeld van de kasseistrook die de route waarschijnlijk wel gaat halen. Want hoe dan ook vinden we het leuk om jullie kennis te laten maken met het cultureel erfgoed van de streek die door de Fransen le secteur pavé de Paris – Roubaix wordt genoemd. Zie hier de Pavé Marc Madiot, vernoemd naar de tweevoudig winnaar in 1985 en 1991.