U kunt niet meer inschrijven voor SLS 2022


Veel eerder dan verwacht moeten wij u mededelen dat de inschrijving voor de SLS 2022 is gesloten. U kunt zich niet meer inschrijven, ook aanmelden voor de reservelijst is niet meer mogelijk. Hopelijk mogen wij u begroeten bij de SLS 2023!

Cees, Peter, Bart en Yolanda
 

De route krijgt vorm!

Onze uitzetters Bart den Hartog en Peter Rovers zijn druk aan de slag met de route van de 58e SLS Classic. De eerste 2 dagen zijn nagenoeg klaar om door de mannen voor de eerste keer nagereden te worden. In de komende weken zullen dag 3 en 4 ook hun nadere vorm krijgen. Zoals altijd zijn Bart en Peter erin geslaagd de mooiste weggetjes in Duitsland, Luxemburg en de Belgische Ardennen te vinden. En natuurlijk is het straks aan de deelnemers om te bepalen welke wegen wél en welke juist niet gereden moeten worden…

Dag 1
De start van de SLS 2022 is opnieuw vanuit het Dorint am Ring hotel aan de Nürburg Ring. Dit jaar kan de route, die vorige jaar vanwege de enorme schade door de wateroverlast niet gereden kon worden, wel nagenoeg geheel worden gereden. Bart heeft onlangs de hele route gecontroleerd en kwam tevreden terug. Etappe 1 zal derhalve in de prachtige Eifel verreden worden, waarbij deelnemers ‘er rustig een beetje in kunnen komen’. De Eifel staat immers garant voor mooie wegen en indrukwekkende vergezichten en de uitdagingen in de kaart zijn beperkt. Kortom: een mooie balans voor de eerste ochtend.

In etappe 2 zullen we noordelijker dan vorig jaar Luxemburg ingaan en daarmee rijden we in een gebied waar de SLS al enige jaren niet meer is geweest. De wegen worden smaller, het aantal haarspeldbochten neemt toe.

Evenals de uitdaging voor de navigators. Bart maakt op deze eerste dag al gebruik van 3 verschillende kaarten: de Duitse 1:100:000 kaart, de Michelin kaart en een Luxemburgse 1:100.000 kaart (afgedrukt op 1:50.000). Juist omdat er in de Eifel zo weinig wegen zijn, is de Michelin kaart in dit gebied ook geen grote extra uitdaging, zoals dat door vele deelnemers in de Belgische Ardennen wel wordt ervaren.

 

We bereiken in de vroege vooravond het welbekende Alvisse Parc Hotel in Luxemburg, waar in de bar ruimschoots tijd en bier is om na te praten.

 

Dag 2
Op dag 2 verplaatsen we ons vanuit Luxemburg helemaal naar Brussel, waar opnieuw hotel La Dolce in Terhulpen wordt aangedaan. Om de lengte van deze dag wat te beperken heeft Peter gekozen voor een veel noordelijkere route dan vorig jaar.

In de vroege ochtend worden de deelnemers getrakteerd op een prachtige route via de Haute Sûre, een streek die we met de SLS niet vaak aan kunnen doen.

       

Via een heel klein wegje passeren we de Luxemburg-Belgische grens en vervolgen we de route in de Belgische Ardennen. De kwaliteit van de wegen maakt dat meteen duidelijk. Het samenspel tussen rijder en navigator zal er naar verwachting toe leiden dat je deze etappe zonder al te veel kleerscheuren doorkomt. We eindigen deze ochtend bij een voor de SLS bekende lunchlocatie.

Etappe 4 voert opnieuw grotendeels door een voor de SLS vrij onbekend gebied. Ook doordat we door het gebruik van 1:100.000 kaarten wat vaker over kleine(re) wegen kunnen rijden die niet op een Michelin kaart staan. De uitdaging voor de navigator neemt toe en de rijder moet alert zijn op de smalle en bij nat weer door modder en klei vaak gladde wegen. Gedurende de middag nemen de hoogteverschillen langzaam af en laten we richting Brussel de Ardennen langzaam achter ons.

Na 150 serieuze rallykilometers laten we de drukte rondom Namur via een stukje autosnelweg snel achter ons en komen we bij de start van het laatste traject in het landbouwgebied tussen Namur en Brussel. Net als vorig jaar, een traject met de nodige uitdagingen! En laten we hopen dat het in augustus beter weer is dan tijdens het uitzetten vorige week, toen het verschil tussen een verharde en onverharde weg niet altijd evident was…

 

Naar aanleiding van de feedback en evaluatie van vorig jaar, heeft Peter er dit jaar voor gekozen deze hele dag op (weliswaar 3 verschillende) 1:100.000 kaarten uit te zetten en de bij vele deelnemers ‘niet zo populaire 😊’ Michelin kaarten achterwege te laten. Bij het narijden zullen we extra aandacht hebben voor het tijdschema, om daar ook wat meer ruimte in te creëren.

De bar in La Dolce in Terhulpen is dus inmiddels bereikt! Bart en Peter gaan de komende weken verder met het afronden van dag 3 en 4, waarover later meer!