De SLS Classic 2012 editie kan na de doorkomst van de laatste deelnemers op het finishpodium worden beoordeeld.
Alom blije gezichten van ècht moegestreden équipes met maar één kwalificatie: “de allerbeste tot nu toe“.

Want er waren vooraf door het bestuur wel doelen gesteld: mooiere routes door nieuwe gebieden, strakkere tijdschema’s die wèl haalbaar moeten zijn en een spannende competitie.

Iedere dag een winnaar van die etappe, een beter hotel in Luxemburg-stad, méér ruimte voor cameraderie en een groter startveld van toch wel zo’n 100 équipes.

En daar kan de organisatie een punt aan zuigen.

Het werden er uiteindelijk 101, over het Novotel in Luxemburg moet je maar dúrven te klagen, de doorsteek ná Zeeland via de oostelijke flank langs Antwerpen naar Mechelen en Brussel werd unaniem hogelijk gewaardeerd, spannend was het zeker in het klassement en alle tijdschema’s werden ook echt gehaald, maar niet zonder moeite. Het bestuur heeft zich dit jaar dan ook heel intensief met de routemasters bemoeid, met de logistiek in de rally en de locatie keuzes. En ook hier weer, niet zonder succes: de hele rally liep als een zwitsers uurwerk. De gehele technische bemanning, dus de rallycoördinator, route-uitzetters, marshals en judges of fact, waren vanaf ‘s-morgens zes uur tot ‘s-nachts één uur in de weer (en wind) om alles op tijd op z’n plaats te hebben en weer op te ruimen.

Op donderdag 30 augustus om 10.01 uur startte in een schitterend licht op de Boulevard de zo hoog ingezette bijzondere editie van deze oudste regelmatigheidsrally van Nederland. De hele route door Zeeland en Brabant zou de zon volop schijnen tot in België de hel losbarste: hier werden de deelnemers, waarvan velen helemaal open reden, zwaar op de proef gesteld met drie kwartier heftige slagregens. Maar bij de aankomst in het hotel te Brussel was iedereen weer droog. Op de tweede dag was het de hele dag miezerig, naar, druilerig en somber motregen weer. Desalnietemin bleven de vertragingen uit: iedere deelnemer was geconcentreerd op de kaart en ‘eager-to-win’ bezig met het klassement. En zij die volhielden werden beloond: de derde dag maakte alles goed en aankomen in Scheveningen op een zonovergoten Boulevard maakte dat over het geheel genomen deze rally in letterlijke zin is ervaren als een ‘zonnige’ rally.

De rallykaravaan met 258 deelnemers kon met recht terugkijken op een prachtig evenement met meer gezelligheid. En dat is aan al die deelnemers zelf te danken geweest.

Zo’n breed pallet aan climatologie máákte de rally tot een heroïsche zegentocht. Overleven, concentreren en doorzetten: dat is de juiste mentaliteit van de echte rallyrijder.

De uitslagen

Sportklasse

StandSt. nr.ÉquipeAuto / typeTotaal
118Eddy D’Hoe – Bjorn VanoverscheldeMG B GT V8806
233Giel van der Palen – Arjan van der PalenPorsche 9111664
319Theo van Erkel – Bas de RijkPorsche 9112220

Tourklasse

StandSt. nr.ÉquipeAuto / typeTotaal
1157Leo van Beukering – Hans-Olav de WolfAlfa Romeo Giulia 16001332
2134Henk Rothengatter – Paul RothengatterBMW 2002 Bauer Targa1573
3138Ben Vermeer – Peter SpruijtMercedes 350 SL1678

Teamklassen

Winnaars sportklasse: Young Gun’s

Eddy D’Hoe – Bjorn Vanoverschelde, Giel van der Palen – Arjan van der Palen, John Temmink – Maurits Verhoeff, Jerry Perquin – Anita Perquin, Michael Simon – Rogier Simon

Winnaars tourklasse: Rohac 4

Rob Nijhof – Rico Wisman, Kerst Koeze – Erik Koeze, Paul van Houten – Willem Brandt, Frank Roos – Rob de Laat, Arie van Homburg – Hans van de Heijden