Dag 1 – Donderdag 30 augustsus

Op 30 augustus om 10.01 uur wordt door no: 1 in de Sportklasse, een Austin-Healey 100/6 uit 1958, gestart vanaf de Scheveningse boulevard onder ruime publieke belangstelling en met een hoopgevend zonnetje. Er wordt snel gereden naar de eerste tijdcontrole, TC 1-2 in Willemstad, via het zogeheten Bol-Pijl-systeem: 71,9 km en op de ideale meldingstijd inklokken volgens het routeboek: in de juiste minuut.
Vanaf TC 1-2 wordt meteen overgeschakeld op het kaartlezen (1:50.000) met ‘Pijlen-kortste route’, een klein traject van 26,2 km in 36 minuten (gem. 43,7 km/u.) naar Langenberg TC 1-3, snel door naar TC 1-4 Achtmaal 30,9 km., 42 min. (gem. 44,1 km/uur). Daarna wordt België binnengereden, en ziet alles er plotsklaps anders uit: de bebouwing, het type weg, andere bewegwijzering, kortom; even bijstellen. Via Overbroek wordt hoeve Nottebohm bereikt, waar de deelnemers in de kasteeltuin 45 minuten de tijd krijgen om te lunchen. Het middagtraject wordt deels op de ‘Pijlen-kortste route’ gereden, Neutrale lijn en een Bol-Pijltraject van Beerse via Vroegeinde en Bouwel naar Fort Koningshooikt richting Brussel. Inmiddels geeft de barometer de welhaast slechtste stand aan, en wordt de gehele rallykaravaan gedurende drie kwartier geteisterd door hevige regenbuien. In het hotel aangekomen is iedereen weer droog, dat wel, maar vele auto’s staan buiten nog welhaast te huilen van verdriet. Ze hebben die dag 341,1 km afgelegd in 8 1/2 uur.

Dag 2 – Vrijdag 31 augustus

Er liggen twee trajecten, 3 en 4, te wachten om te worden verreden. Vandaag zullen de ruitenwissermotoren ’kraken’. Om 08.15 uur is de laatste van de sportklasse-deelnemer als eerste de klos. Via 38,5 km autoroute E 411 direction Namur, sortie 10 Walhain, naar Tourinnes Saint-Lambert (38 min.) en naar Bovesse (24,9 km) in 32 min; Franière volgt snel; Agimont, Bourseigne (TC 3-5) en dan Frankrijk in. Het is miezerig, grijs, regenachtig, zeg maar gerust ‘rotweer’, eens te meer een beproeving. De tijdschema’s worden desalniettemin gehandhaafd, daarmee is het nogmeer opletten geblazen. Iedereen is eenzaam onderweg, je ziet niemand, het is somber en ongezellig. Tijdens de lunch in de ‘Salle du Londeau’ daarentegen is het weer ‘cosy’, vooral omdat iedereen even kan bijpraten met de concurrentie: “Heb jij dat weggetje gevonden?”. Het zal de gehele dag blijven regenen. Het is vooral zonde van het overweldigende decor van deze rally; de Ardennen met zijn prachtige slingerweggetjes die je het liefst met mooi weer rijdt; Roumont – Bavigne – Niederfeulen en Kopstal voeren uiteindelijk naar Place Guillaume II In Luxemburg-stad, het traditionele keerpunt van de SLS.
Om ongeveer half zeven mag de sportklasse – na een kleine rustpauze – meteen weer aan de slag, de avondetappe: een grote lus rondom Luxemburg-stad van 109 km in twee uur en vijftien minuten. Gelukkig wordt er op de helden gewacht met het diner in het chique Sofitel op Plateau de Kirchberg. Die dag is er 563,6 km gereden in 13 uur en 5 minuten. Veel auto’s hebben ‘schaafwonden’ opgelopen, de stilgevallen équipes zijn door de serviceteams weer ‘op de been’ geholpen.
Kortom, toch een mooie rallydag, ondanks de regen. De competitie is nu compleet: nieuwe gezichten vooraan, en dat zet iedereen op scherp.

Dag 3 – Zaterdag 1 september

Etappe 6. De zaterdag zal een zonovergoten rit opleveren over Leg 6 en Leg 7 door het prachtige en rustige Luxemburg, en een klein uitstapje door Duitsland. Het Plateau de Kirchberg wordt oostwaarts verlaten richting Ettelbrück/Echternach. De rallykaravaan komt weldra door de zo kenmerkende, lege en schone dorpjes; Eisenborn, Altlinster, Fischbach, Blumenthal, Reuland. Daarna volgt de streek waar Luxemburg op z’n mooist is: het Müllerthal, vlak langs Echternach, Berdorf, Bollendorf, Grundhof, Wallendorf naar Vianden en Waldhof-Falkenstein. De rally rijdt op de ‘pijlenkortste route’, inclusief twee regelmatigheidsetappes door Duitsland: Niedersgegen-Körperich-Obersgegen- Gemünd-Severig-Daleiden-Reipel-dingen-Kalborn. Ook de TC 6-4 in Troisvierges is mooi gelegen, met zicht op een diep dal (Sassel & Hupperdange). Via Odeigne en Houssonloge wordt de mooiste lunchlocatie van deze rally bereikt, het Chateau de Harzé, waar een heerlijke en vooral praktische lunch wordt geserveerd. De sfeer van dit kasteel uit de Middeleeuwen roept de aanwezigheid op van in maliënkolders gestoken poortwachters.De gestruikelde Triumph TR6 bleek na diagnose van de servicedokters een gebroken achterwielophanging te hebben: het wiel lag plat onder de auto. In amper anderhalf uur tijd stond het wilde dier weer op zijn poten, klaar voor de jacht. De achterwielophanging werd in de kasteeltuin gelast en versterkt, waarvoor hulde! Inmiddels staat er 245,8 km op de dagteller (315 minuten). Het nadeel van zo’n toplocatie is wèl dat alles daarná tegenvalt; het mooiste landschappelijke vergezicht moet vanaf nu plaatsmaken voor 47 kilometer snelweg (E 25- direction Liège). Het rallycircus raast door, er moet op weg naar Eindhoven nog veel worden gereden. Het nieuwe uitzicht zijn de rommelige Belgische dorpjes, zoals Kemexhe, Tongeren, Diepenbeek waarna de deelnemers worden getracteerd (of verrast) op een ’grensbenaderingroute’, en die was pittig, ondanks de kaartschaal van 1:50.000. Houthalen, Heihuiskens, Peer, Grote Brogel, Kaulille; een streek om te verdwalen. Daarna wordt het inmiddels weer ‘groen’, de deelnemers worden hier met recht het bos in gestuurd (TC 7-4). Via Hamont naar Valkenswaard, tot daar ging het nog wel, maar daarna, zo’n klein stukje leek het, via Riethoven en Walik naar Veldhoven. Velen voelden zich in het sprookjesbos van de Efteling verdwaald, met namen van gehuchten als Zandoerle en Oerle. De snelweg bood uitkomst: via de A2 naar TC 7-5 ’Boshuys’, waar een Jogularity werd verreden op RC 7-6 (een regelmatigheidstraject waarbij met wisselende gemiddelde snelheden moet worden gereden). Het Pullman Hotel Cocagne in Eindhoven leverde de noodzakelijke rust en comfort op na 495,7 kilometer vandaag, na 11 uur en 55 minuten rijden. Wat een geweldig buffet stond daar, alleen de service al was een opsteker. De trailer buiten stond inmiddels vol met uitvallers.

Dag 4 – Zondag 2 september

De apotheose in het klassement van deze stevige rally. Vanuit Eindhoven via proefjes op Aquabest en Boshuys naar de Schijndelse Heide-Vlagheide en Nuland waar de pijlenroute overging in het traject met pijlenroute met barricades (TC 8-5). Zeker de helft van de deelnemers reed boven Rosmalen en Kruisstraat naar de verkeerde kant in plaats van naar het dorp Maaskant. Daarna Gewande TC 8-6, en dan met bol-pijl verder over Velddriel, Zaltbommel naar Waardenburg, waarvandaan bij TC 8-7 de pijlen-kortste-route door de Bommelerwaard werd gestart.Dalem en Werkendam voerden naar ‘Kop van het Land’ en daar was het… wachten, wachten, wachten alvorens het pontveer opnieuw tien auto’s van de SLS-Classic had overgezet. Want bedenk wel; op zo’n moment is de rally gewoon verkeer en anderen willen óók over de Nieuwe Merwede worden gezet. Een broodje kroket bij Chez Heeren Jansen (RC 8-11 IN) in ’s-Gravendeel moest het deelnemersveld nog nèt dat beetje extra moed geven om de laatste trip naar Scheveningen aan te kunnen. Op de boulevard was het genieten van zon, publieke
belangstelling, om daarna het finishpodium op te rijden want daar deed uiteindelijk iedereen het voor. Uiteraard werd dit beloond; met bier, haring, nog meer
haring en nog meer bier. Welverdiend, na 1784,4 km, een formidabele prestatie.

Dát zal lang duren: nog een jaar wachten tot de volgende SLS Classic