De jaarlijks verreden rally van Scheveningen naar Luxemburg (vv) liep gesmeerd, onder een prachtig zonnetje over schitterende routes.

Het koppel dat deze rally had uitgezet (Bart den Hartog, regerend Nederlands kampioen rallyrijden en Peter Rovers, ex Nederlands kampioen rallyrijden) hebben zich in hun routekeuzes echt van hun beste kant laten zien.

Toegegeven, het feest is pas compleet als het weer ook meedoet, en dat deed het, en hoe.

Na alle zonneschijn en hoge temperaturen (boven de 30 graden C werd de rally zelfs nog getrakteerd op 2,5 uur regen op zondagmorgen. Om daarna in mooi licht in Scheveningen te finishen.

Deze oudste Nederlands regelmatigheidsrally (sinds 1952) is weer helemaal terug op het oude niveau; interessant, afwisselend, hoge moeilijkheidsgraad, vrijwel alle denkbare navigatiesystemen, fantastische routeboeken en een adequate rallyleiding en rekenkamer.

Donderdag 1 september

Begon het allemaal op de Boulevard van Scheveningen in La Galleria waar onder het genot van koffie met appeltaart, de briefing werd gegeven voor deze serieuze rally (FIVA A- status).

Om 10.31 uur vertrok de eerste deelnemer uit de Sportklasse, een Triumph TR3. Over de snelweg werd direct koers gezet naar Rotterdam en Zierikzee om feitelijk in de rust van Zeeland het spelletje klassiek rally rijden te starten aan de voet van de Haringvlietbrug; de eerste regelmatigheidstest zorgde bij menigeen al direct voor de nodige hoofdbrekens. Vandaaruit werd Zeeland in haar volle pracht gepresenteerd: landschappelijk zo onbekend, want zeg nu zelf, veelal worden de doorgaande routes gereden. Voor klassiek rallyrijden is dit een uitstekend jachtterrein met ongekende mogelijkheden.

Later in de middag werd het verdrietige en verlaten dorpje Doel aangedaan (dat moet wijken voor een kerncentrale en uitbreiding van het havengebied van Antwerpen). Volledig uitgestorven met alleen nog het café dat stand houdt in de strijd om Doel te behouden. Een bizarre plek waar de deelnemers door middel van pijlen kortste route hun weg moesten vinden.

Van Antwerpen werd door een lommerrijke omgeving gekoerst op Brussel, om de dag af te sluiten in het Holiday Inn. Tot diep in de nacht werd er gesleuteld en gelast om enkele uitvallers weer op de wielen te zetten.

Vrijdag 2 september

Met slechts één auto op de trailer werd de tweede dag ingeleid met een stuk autoweg naar Charleroi om wat sneller in het prachtig glooiend landschap van de Ardennen onder Mons te belanden.

Alweer als opening van de dag een regelmatigheidsetappe de bossen in, onder Nivelles, naar Gouy-lez-Piéton: Ingetekende lijn. De hele morgen een fantastisch schouwspel van kleurrijke glanzende auto’s in een prachtig decor van laagstaande zon op bomen in volle tooi. Boerenland, ruw, puur en een tikje niet meer van deze tijd. Maar dáárom juist zo’n ideale omgeving voor klassieke sportwagens.

Goutroux, Silenrieux, Chimay naar Fumay, waar werd geluncht. Na een korte rust weer gang maken naar Monthermé-Bohan-Vresse-Baillamont. Daarna pijlen, kortste route, punten vrije route Belleraux-Bouillon-Auby-Bertrix-Suxy- Léglise-Martelange.

Inmiddels telt de rally twee auto’s uit de strijd.

Van Martelange naar Luxemburg (stad): pijlenrit met barricades over 68,7 km: prachtige en schier oneindige bossen.

Daar windt niemand zich over op maar de vermoeidheid wordt voor het eerst zichtbaar bij tal van deelnemers.

Even langs de burgemeester op Place Guillaume II, daarna naar het hotel waar Conrad Hilton onze gastheer is. Het bier is werkelijk niet aan te slepen.

Het keerpunt van de rally is bereikt: mens en machine gaan zichtbaar manker lopen.

Zaterdag 3 september

Luxemburg op zijn best: de morgen wordt gevuld met dorpjes, zó netjes, ieder straatje geveegd, geen vuiltje, geen propje op straat: het leek wel een filmdecor van ‘The Sound of Music’ … maar wel weer de ‘gein’ van oude wegenkaarten waarmee de werkelijkheid totaal niet strookt. Dat wordt voor vele équipes, waaronder uw scribent, verdwalen en kilometers lang heen-en-weer rijden om dat ene rotweggetje te vinden.

De schoonheid van de Ardennen van vrijdag wordt vandaag verruild voor de gevarieerde bergen in Luxemburg met meer kale rotswanden, vooral zo prachtig bij Kautenbach en Müllertal. We passeren Fischbach, Larochette, Waldbillig, Beaufort, Bigelbach, Bettendorf, Diekirch, Bourscheid, Goesdorf, Mabompré en dan naar Vielsalm voor de lunch.

Daarna gaat het hard naar boven: Fort Battice-Julémont-Varsage-Visé.

Tot hiertoe hebben we Frans moeten spreken, nu gaat het van Sluizen naar Membruggen, Genoelselderen, Herderen, Oostham, Schoor, Vennen en Wezel naar Postel waar we de grens met Nederland passeren op weg naar Bergeijk.

Valkenswaard laten we rechts liggen om Eindhoven in te duiken en dan snel naar het hotel: het beste van deze rally: Pullman Hotel Cocagne.

Het wordt nog goed spannend in het klassement dat zowat dagelijks wordt omgeschoffeld.

Zondag 4 september.

Nog nèt droog wordt door het merendeel van de équipes open gestart, wat al na enkele kilometers bruusk wordt verstoord door een wolkbreuk. Aardig voor de balans na al dat goede weer: tòch maar even onder een viaduct het kapje er op gezet.

Eindhoven, Woensel, Vessem, Donk, Leemputten, Wortel, Tereik en Standdaarbuiten om weer terug te keren in Zeeland waar op het Hellegatsplein een laatste Regularity wordt verreden.

De resterende afstand naar Scheveningen wordt door iedereen zonder morren per autosnelweg afgelegd.

En dan is het weer zonnig aankomen op de Boulevard van Scheveningen, waar de haringen-aan-de-staart er zachtjes inglijden en het bier rijkelijk vloeit.

Het Kurhaus bereidt ons een déjeuner-dinatoir, in de Kurzaal, waar op het grote scherm alle betoverende beelden van deze rally worden geprojecteerd.

De sfeer is uitgelaten, allen zeer vermoeid maar blij van zin is daar de prijsuitreiking aan zo’n 15 équipes die lauweren oogsten, nee …, haringen op stok in de kleuren goud, zilver en brons. Er is hard voor gestreden en de winnaars zijn weer andere gezichten dan voorheen.

Iedereen blij; en zo hoort het ook.

Tot volgend jaar bij de 20e editie!

 

De uitslagen

 

Sportklasse

Goud34Giel van der PalenArjan van der PalenPorsche 91119721035 ptn.
Zilver8Theo van ErkelBas de RijkPorsche 91119651668 ptn.
Brons31Cor MeulenAlexander LeursPorsche 91119711751 ptn.

 

Tourklasse

Goud109Simon, MichaelSimon, RogierVolvo PV54419631465 ptn.
Zilver133Buntjer, JohannesJans, DenisMG MGB19691627 ptn.
Brons139Perquin, JerryPerquin, AnitaAlfa Romeo19711631 ptn.