Italiaanse renpaarden en Zwitserse precisie.

Italiaanse renpaarden en Zwitserse precisie.

Na het succes van vorig jaar hebben wij ook dit jaar een rondgang langs onze verschillende sponsoren gemaakt. De SLS zou de SLS niet zijn als het resulterende artikel niets met auto’s te maken had. Daarom introduceren wij dit jaar de sponsoren aan de hand van hun auto, zo zijn zij meteen goed ter herkennen al rijdend in het rallyveld.

We beginnen dichtbij Scheveningen, in het centrum van Den Haag, waar al geruime tijd de winkel van Steltman Watches is gevestigd. Andrew Brom, tijdens de SLS deelnemend samen met zijn vader, al jaren karakteristiek herkend aan de Alfa Romeo’s, vertelt over hun auto. “Tijdens de SLS gebruiken we een volwaardige rally geprepareerde Bertone, maar wellicht is onze 1900 interessanter?”

P1000824

En of dit een interessante auto is… Het aantal 1900’s dat in deze staat in Nederland rondrijdt is simpelweg op één hand te tellen. Een echt museumstuk zou je dus kunnen zeggen. “Nou niet echt, we hebben meerdere jaren SLS met de Alfa 1900 gereden” zegt Andrew. Dit jaar neemt equipe Brom echter aan de SLS deel in hun blauwe Alfa Romeo Bertone. De reden hiervoor is eigenlijk simpel. “De kans dat we de rally uitrijden met de Bertone is een stuk groter dan met de 1900”. Alhoewel het rijden in de 1900 meer spartaans en puurder is, doet comfort ook wat met je tijdens de SLS. De 1900 is natuurlijk een stuk origineler dan de Bertone. Dus het is allemaal wel te verklaren… Maar comfort alleen is niet van het allergrootste belang, uiteindelijk is aankomen in Scheveningen het belangrijkste. Dan pas finish je de SLS Classic!

Natuurlijk is er tijdens het rijden van een rally een kans dat er wat misgaat onderweg, mechanisch of cosmetisch kunnen we wel stellen.. Zo is ook de 1900 van familie Brom een keer in een kopstaart botsing betrokken geraakt. Doodzonde natuurlijk van zo’n prachtige bolide. “Niemand gewond, dus dat scheelt!” Gelukkig bleek er een gepensioneerde plaatwerker van Alfa Romeo in Nederland te wonen, en wel in Scheveningen nota bene! Met tranen in zijn ogen sloeg hij de beschadigde 1900 gade en besloot onmiddellijk zijn ‘uitklophamer’ weer uit de kast te halen. De 1900 was snel in ere hersteld. “Maar wij vonden dit zo zonde, dat we besloten om vanaf nu met de Bertone aan rallies als de SLS Classic deel te nemen”.

image001Als uitrijden een drijfveer is, dan zou Italië niet de eerste keuze zijn bij velen? Italiaanse auto’s staan nou eenmaal niet erg bekend om hun duurzame betrouwbaarheid, en toch rijdt een vakman op horlogegebied in een auto van Italiaanse makelij? “Ja, Zwitsers maken nou eenmaal geen auto’s! Maar de passie voor techniek, wat we in de horlogemakerij vinden, zien wij wel terug in Alfa Romeo. Daarom is onze keuze denk ik wel te begrijpen”. Deze voorliefde voor techniek werd gevonden in de Italiaanse Mille Miglia, een ware uitputtingsslag voor zowel auto als bestuurder en navigator. Vader en zoon Brom verschenen bij deze rally in hun 1900 aan de start, wat een prestatie op zich is, maar reden hem ook uit. Chopard is als vanouds bij deze rally als partner betrokken. ‘Zwitserse precisie meets Italiaanse passie’ zullen we maar zeggen. Voor de familie Brom was dit reden te meer om hun favoriete Nederlandse rally ook aan Chopard te verbinden. Zo was de link met de SLS snel gemaakt en daarom ook dit jaar weer krijgt de winnaar een Chopard horloge uitgereikt.

Uiteindelijk is het natuurlijk prachtig dat, ook dit jaar, Steltman weer als sponsor van SLS aan de start verschijnt! Ook al is dit niet in de prachtige 1900! “Een bewuste keuze op een hogere kans om de rally uit te rijden laat ons geen andere keuze”, aldus Andrew. “Maar ondanks alle voorbereiding is het toch altijd weer een vuurdoop voor de auto en het team, dus we keep ‘our fingers crossed’ dat de Alfa het vol zal houden dit jaar en dat wij in de tussentijd ook gefocussed genoeg kunnen blijven!”

steltman-fw